Bij het inkorven op donderdag (voor Pont St. Maxence) en vrijdag (voor Asse-Zellik) waren de weersverwachtingen voor zaterdag ronduit slecht. Op zaterdag was het weer in Nederland nog wel redelijk, maar in Frankrijk en Belgie kon er absoluut niet gelost worden. Het uitstellen van beide lossingen naar zondag was danook meer dan terecht. Zondagochtend was het hier en daar nog wat nevelig, maar al snel werden de zichten overal uitstekend, al bleef het hier wel behoorlijk bewolkt. Er waaide een NNW wind, die later zou toenemen. De duiven in Pont werden om 8.00 uur gelost en die in Asse-Zellik om 8.15 uur. Een melding uit de voorvlucht (die echter wel een kwartier eerder gelost waren) leerde ons, dat we om 9.52 uur zouden moeten klokken.Het duurde echter iets langer,namelijk tot 9.55 uur,toen er 2 duiven kwamen aangesneld en direct op het hok vielen.Het waren onze eerstgetekende de 004 en de duivin de 049.De duivin hield de doffer even op,maar toen hij na wat kostbare seconden verloren te hebben over de antenne liep, viel ook de 613 op de klep.Voor de “004″ was het z’n 16e prijs en voor de “613″ z’n 13e prijs dit seizoen. De aankomsten volgden elkaar snel op, zodat alle duiven weer snel thuis waren.
In de club tegen 404 duiven: 1-2-4-8-16-etc. en 12/20
http://www.afdeling5.nl/Uitslagen2015/1730/83.txt
In SS Gouwe en IJssel tegen 3288 duiven: 41-42-58-70-145-etc. en 17/20
http://www.afdeling5.nl/Uitslagen2015/1005/83.txt
In het Samenspel Gouwe en IJssel viel de uitslag uiteraard wat tegen, maar hoe kan het ook anders, als er iemand maar liefst 36 duiven voor je koker draait.Hier is dus duidelijk te zien wat het creëren van “een eigen peloton” voor invloed heeft op de uitslag.Het is net als bij het wielrennen,een peloton maakt meer snelheid dan een eenling.Dat zo’n uitslag de duivensport géén goed doet moge duidelijk zijn.Het hield de gemoederen in Gouda en omstreken danook behoorlijk bezig.
Nadat we weer een beetje van de schrik bekomen waren werd het met spanning wachten op de aankomsten van de jonge duiven vanuit Pont St. Maxence. De laatste weken was het wat onze jonge duiven betreft “kommer en kwel”. De eerste melding kwam van Kees Bosua, zijn duif behaalde een snelheid van 1262 m/min.Met deze wind uit NNW,die ook nog eens flink aanwakkerde, een onmogelijke opgave voor het Goudse.Onze eerste duif, de 1715769,arriveerde om 12.42 uur, maar werd opgehouden door 2 “vreemde duiven” en nu piepte de klok om 12.43 uur. Om 12.45 uur gevolgd door de 1715725,die vorige week onze eerste duif was.De aankomsten volgden elkaar redelijk vlot op.Het ging dus stukken beter dan de voorgaande weken.
In de club tegen 467 duiven: 8-13-19-20-32-etc. en 12/42
http://www.afdeling5.nl/Uitslagen2015/1730/72.txt
In SS Gouwe en IJssel tegen 2452 duiven: 31-52-73-79-120-etc. en hier 15/42
http://www.afdeling5.nl/Uitslagen2015/1005/72.txt
In Afdeling 5 rayon oost, tegen 6152 duiven werd begonnen met plaats 153 en hier winnen 14 duiven prijs.
http://www.afdeling5.nl/Uitslagen2015/1014/72.txt
Al met al ging het ditmaal ook met de jonge duiven een stuk beter.Vorige week schreven we,dat we terug zouden komen op hetgeen we veranderd hadden.Allereerst hebben we zondagavond alle hokken met de duiven erin uitgerookt met de bekende rookblokjes.( met dank aan Cees Broekhuisen,die ons nog “de oude” rookblokjes leverde).Bovendien hebben we al het glas vervangen door windbreekgaas.Dit leverde niet helemaal het gewenste resultaat op.Zoals op onderstaande foto te zien is bleven de duiven op de grond zitten.Bij het uitroken hadden we ook de nok dichtgemaakt.
We hebben toen de nok weer opengemaakt en het windbreekgaas vervangen door gewoon gaas.En ja hoor,toen zaten de duiven weer in de schapjes.
Als laatste moeten we nog vermelden,dat we,zowel de oude,als de jonge duiven op maandag,dinsdag,woensdag en zelfs donderdag voor een training hebben weggebracht naar Minderhout.( ± 65 km.) We hebben dus 3 akties ondernomen met bovenstaande resultaten als gevolg.
We wensen een ieder voor de laatste vluchten veel succes.